طرح درس سالانه جغرافیا سال سوم راهنمایی
طرح درس: سالانه ( بودجه بندی سالانه ) درس جغرافیا پایه سوم راهنمایی سال تحصیلی 90-91
تهیه وتنطیم :مصطفی عطا الهی
هفته و جلسه | شماره درس | موضوع درس | وقت تدریس | رسانه آموزشی | تعیین تکلیف |
1 | اول | برای آموختن جغرافیا از چه وسایلی استفاده می شود؟ | همیاری و پرسش و پاسخ | نقشه- کره جغرافیایی و اطلس | ساخت کره جغرافیایی |
2 | دوم | چگونه از نقشه استفاده می کنیم؟ | بارش مغزی | نقشه و اطلس | ترسیم مقیاس مدرسه |
3 | سوم | آیا وسایل دیگر برای آموزش جغرافیا وجود دارد؟ | بحث گروهی | ماکت، مدل های جغرافیایی، عکس ها | ساخت ماکت ناهمواریها و نقاشی ناهمواریها |
4 | امتحان کتبی از صفحه 1 تا 20 و بررسی مدل های جغرافیا | ||||
5 | چهارم | در باره ناهمواری چه می دانید؟ | بحث گروهی، پرسش و پاسخ | ماکت ناهمواری ها، عکس و نقشه | تهیه عکس از انواع ناهمواریها |
6 | پنجم | ناهمواری ها چگونه تغییر می کند؟ | بحث گروهی و پرسش و پاسخ | ماکت مدل انواع چین خوردگیها و گسلها | ساخت ماکت انواع چین، نقاشی از ناهمواریها |
7 | ششم | چین خوردگی ها چند نوعند؟ | بحث گروهی و پرسش و پاسخ | نقشه ها، عکس، ماکت ناهمواریها | سه عکس از انواع کوهستان |
8 | هفتم | کوهستان ها چگونه به وجود آمدند؟ | پرسش و پاسخ | نقشه ها، عکس، ماکت ناهمواریها | سه عکس از انواع کوهستان |
9 | هشتم | آیا آتشفشان ها ناهمواریهای جدید ایجاد می کنند؟ | بحث گروهی و همیاری | ماکت آتشفشان | ساخت مدل آتشفشان |
10 | نهم | چرا زمین می لرزد؟ | بحث گروهی و ایفای نقش | نقشه طبیعی جهان نما | تهیه آمار از زلزله های رخ داده در ایران |
11 | آزمون کتبی از صفحه 20 الی 40 | ||||
12 | دهم | آبها بر روی زمین چگونه عمل می کنند؟ | پرسش و پاسخ و سخنرانی | تصویر چرخه آب در طبیعت | نقاشی از چرخه آب در طبیعت |
13 | یازدهم | از رودها چه می دانید؟ | پرسش و پاسخ و سخنرانی | نقشه جهان نما، عکس رودها | تعیین دبی رود نزدیکترین رودخانه محل زندگی |
14 | دوازدهم | چگونه آب ها چهره زمین را تغییر می دهند؟ | بارش مغزی و بحث گروهی | تصویر ساختمان سیل | ساخت ماکت سیلاب، تهیه عکس از سیلاب محل زندگی |
15 | سیزدهم | ویژگی های اقیانوس ها و دریاها | همیاری و بحث گروهی | کره جغرافیا، افلاک نما | ساخت مدل ناهمواریهای زیر اقیانوس |
16 | چهاردهم | هوا در زندگی ما چه نقشی دارد؟ | بحث گروهی | جدول و نمودار بارش و دما | تنظیم جدول تغییرات هوا در یک هفته در محل زندگی |
17 | پانزدهم | انواع آب و هوا کدامند؟ | بحث گروهی | نقشه جهان نما و تصویر انواع زیست بوم | روزنامه دیواری مربوط به انواع زیست بوم همراه با تصاویر |
18 | گردش علمی ( بازدید از سازمان هواشناسی محل زندگی ) ( درس شانزده برای مطالعه آزاد ) | ||||
19 | هفدهم | جمعیت در کره زمین چگونه پراکنده شده است؟ | سخنرانی و بحث گروهی | تصاویر مربوط به انواع مهاجرت | تکمیل جدول انواع مهاجرت |
20 | نوزدهم | شهرها چگونه به وجود آمده اند؟ | بارش مغزی، پرسش و پاسخ | نقشه جهان نما، تصاویر انواع شهرها | تهیه تصاویر مربوط به منابع آلوده کننده محیط شهرها |
21 | آزمون کتبی از صفحه 42 الی صفحه 86 ( توجه: درس هجدهم برای مطالعه آزاد است ) | ||||
22 | بیستم | ما کچا هستیم؟ | بارش مغزی، بحث گروهی | تصویر مدل منظومه شمسی و سایر تصاویر | ساخت ماکت مدل منظومه شمسی |
23 | بیست و یکم | چرا به جهت یابی نیازمندیم؟ | بارش مغزی و بحث گروهی در محوطه آزاد | کره جغرافیا و قطب نما | تعیین قبله محل زندگی در محوطه آزاد |
24 | بیست و دوم | مدارها و نصف النهارها چه خطوطی هستند؟ | همیاری و بحث گروهی | کره جغرافیا، نقشه جهان نما | بدست آوردن مختصات چند نقطه بر روی نقشه، تعیین مختصات محل زندگی |
25 | گردش علمی از ناهمواری های اطراف محل سکونت | ||||
26 | بیست و سوم | حرکات زمین چیست و چه نتایجی دارد؟ | بحث گروهی و سخنرانی | کره جغرافیا و افلاک نما | ترسیم مسیر جا به جایی زمین به دور خورشید |
27 | آزمون کتبی از صفحه 90 تا صفحه 112، دوره کتاب و رفع اشکالات | ||||
28 | آزمون کتبی از کل کتاب |