روز شمار انقلاب

                                                 روز شمار انقلاب

مقدمه :انقلاب اسلامی ایران که از سال 1341 با رهبری حکیمانه ی امام خمینی(ره)آغاز شده بودبا تلاش ها و مبارزات انقلابی ایشان ومردم مسلمان ایران در22 بهمن ماه 1357 به پیروزی نهایی نایل آمد ونظام پادشاهی پس از 2537 سال حکومت از جامعه ی ایران رخت بر بست ونظام جمهوری اسلا می طی یک همه پرسی که در روزهای دهم و یازدهم فروردین ماه 1358برگزار شد به عنوان شکل حکومت مورد قبول مردم با اکثریت2/98 آرا برگزیده شد.دراین راستا به منظور زنده نگه داشتن تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی وضرورت آشنایی شما دانش آموزان به عنوان نسل سوم انقلاب با روند ایجاد,گسترش ودر نهایت پیروزی انقلاب , سلسله حوادثی که در سال 1357وعلی الخصوص در روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب مبارزات مردم راشدت بخشید وگام به گام به پیروزی نهایی نزدیک کرد  فهرست وار ودر قالب روز شمار انقلاب بیان می گردد.                  

آغازسال 57وگسترش تدریجی انقلاب در بین اقشار مختلف مردم :                                              با آغاز سال 57پیام ها واعلامیه هاو مصاحبه های امام پی در پی از نجف می رسید وبه صورت های مختلف در اختیار مردم قرار می گرفت امام همچنان مردم را به سرنگونی شاه دعوت می کردند.در این شرایط در بهار سال 1357 شاه بعضی از زیر دستان خود را تعویض کرد هدف شاه از این اقدام فریب دادن مردم و جلو گیری از گسترش انقلاب بود.

آتش سوزی سینما رکس آبادان 

                                                                                                                                                             مرداد 1357سینما رکس آبادان در یک جنایت مهیب به آتش کشیده شد و 477 نفر در آتش سوختند مردم ساواک را عامل آتش سوزی می دانستند. امام خمینی در باره ی این حادثه فرمودند:من گمان نمی کنم هیچ مسلمانی بلکه انسانی دست به چنین فاجعه ی وحشتنا کی بزند جز آنان که به نظایر آن عادت دارند.                                         

اعلام حکومت نظا می در اصفهان                                                                                    علی رغم تبلیغات عوام فریبانه رژیم مردم هشیار تر از آن بودند که منحرف شوند اوج گیری انقلاب به اندازه ای سریع بود که حکومت آمو زگار به ناچار در مرداد ماه 1357 برای اولین بار به طور رسمی در اصفهان حکومت نظامی بر قرار کرد.                                                                                                                                                                              نماز عید فطر13 شهریور  سال57                                                                                باتظا هرات گسترده مردم که برای نخستین بار پس ازاقامه ی نماز عید فطر به امامت آیت الله مفتح برگزار شد وحشت شاه دولت وحکومت آمریکا افزایش یافت.چرا که نمایش عظیمی از اتحاد وقدرت مردم بود.عظمت راهپیمایی روز عید فطر سبب شد که آمریکا شاه ودولت چاره را در اقدام به برگزاری حکومت نظا می و توسل به خشو نت گستر ده  ببیند.                                                                                                                                                                                                                                                                                            

حادثه 17 شهریور(جمعه  سیاه):                                                                                      در بامداد روز جمعه17 شهریور رادیو ایران اعلامیه ی دولت راکه خبر از برقراری حکومت نظامی در تهران و یازده شهر دیگر ایران بود قرائت کرد.در این اعلامیه به مردم اعلام شده بود که درخیابانها اجتماع نکنند وبه خانه های خود با زگردند. مردم تهران که روز قبل 16 شهریور ماه تصمیم گرفته بودنددر17 شهریور در میدان ژاله(شهدای کنونی) اجتماع کنندبدون توجه به تهدیدات  نظامیان در آن میدان گرد آمدند.مزدوران شاه با مشاهده ی اجتماع ومقاومت مردم آنان را به گلوله بستند وهزاران زن ومرد وکودک وجوان را به شها دت رساندند.  

 هجرت امام از نجف به پاریس : 

                                                                                                                                    با افزون شدن تظاهرات مردمی در ایران رژیم عراق در پی یک توافق نامه ی محرمانه با شاه و هماهنگی  با آمریکا  به اخراج امام خمینی از آن کشوراقدام کرد. امام در 13 مهر 57 به طرف کویت رفت. اما دولت کویت اجازه ورود به ایشان را نداد این در حالی بودکه عراق نیز به امام اجازه ی باز گشت نمی داد. در نتیجه امام خمینی  و همرا هانش در15 مهر 57 به فرانسه رفتند ودر نزدیکی پاریس در دهکده ای به نام نوفل لوشاتو ساکن شدند. 

حادثه 13 آبان ماه 1357(روز دانش آموز)  

                                                                                                                                                                         درسیزدهم   ۱۳ابان ماه 1357 جمع زیادی از دانش جویان ودانش آموزان تظاهر کننده در دانشگاه تهران تو سط نیروها نظامی وانتظامی به شهادت رسید ند پخش صحنه هایی از این ماجرا در تلویزیون احساسات مردم را برانگیخت به دنبال آن شریف امامی از نخست وزیری برکنار و در 14 آبان ارتشبد ازهاری به جای او به نخست وزیری منصوب شد

تظاهرات عاشورای سال 1357

 پس از کشتار دانشگاه شاه در یک سخنرانی رادیو وتلویزیونی از مردم پوزش خواست وسعی کرد مردم را آرام کند امااین اقدام اوتاثیری نداشت . فرا رسیدن ماه محرم به مبارزه انگیزه وتحرک بیشتری میداد به همین دلیل راه پیمایی های تاسوعا وعاشورای سال57 یکی از عظیم ترین اجتماعات مردمی در طول تاریخ بود.

حکومت شاپور بختیار در15 دی ماه 57                                                                                                                               دولت آمریکا که شاهد ناتوانی هر چه بیشترحکومت شاه ونخست وزیران اودر اداره ی امورکشور ونیزشاهد افزایش حرکت انقلابی مردم ایران بود تصمیم به اجرای سیاست جدیدی گرفت بر اساس این سیاست شاه باید از کشور خارج می شد و شاپور بختیار که سابقه ی وابستگی چندانی به حکومت نداشت به نخست وزیری می رسید هدف این بود که مردم و رهبران آنان را ساکت کنند.

تشکیل شورای انقلاب به فرمان امام در 23 دی ماه 57

به دستور امام تشکیل شورای انقلاب اعلام شد شورای انقلاب موظف گردید به بررسی چگونگی روی کار آمدن دولت موقت – نحوه ی انتقال قدرت و مقدمه های تصویب قانون اساسی جدیدی بپردازد.                                                       

فرار شاه از کشور در 26 دی ماه 57

روز 26 دی ماه محمد رضا شاه و همسرش پس از تشکیل شورای سلطنت به ریاست سید جلال الدین تهرانی از ایران گریختند با این که قرار بود شاه به ا مریکا برود کارتر با فریب کاری او را به مصر فرستاد به دنبال این ماجرا مردم به جشن و شادی و شکر گزاری پرداختند.در راه پیمایی عظیم و تاریخی روز اربعین حضرت سید الشهدا(ع) مصادف با29دی ماه 57 مردم بار دیگر نفرت خود را از حکومت پهلوی ودر خواستشان را مبنی بر استقرارآزادی,جمهوری اسلامی تکرار کردند.

بازگشت امام به کشور در 12 بهمن 57

چند روز پس از خروج شاه از کشور امام اعلام کردند که به وطن باز خواهند گشت این خبر غیر منتظره که برای ملت مژده ی بزرگی بود و به مردم امید و نشاط می بخشید مانند پتکی بر سر بختیار فرود آمدتلاش های آمریکا وبختیار برای به تعویق انداختن سفر امام از جمله بستن فرودگاه های کشورواقدامات دیگر نتیجه بخش نبود. سر انجام امام روز 12 بهمن به ایران باز گشتند استقبال مردم بی نظیر بود امام پس از یک سخنرانی کوتاه در فرود گاه یکسره برای ادای احترام به شهیدان به بهشت زهرا رفتند و در آنجا در یک سخنرانی تاریخی ضمن تسلیت گفتن به خانواده شهدا با بیان این که نظام سلطنت به دلیل دخالت نداشتن مردم درسرنوشت خود وفساد شاهان موروثی خلاف عقل بشری است  با صراحت فرمودند«من دولت تعیین می کنم من توی دهن این دولت (دولت بختیار)می زنم من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین میکنم . ما نمی گذاریم ذلت های سابق اعاده شود. پس از ورود امام سیل جمعیت از سراسر کشوربا شور واشتیاق برای دیدار ایشان روان می شدند  مردم اندک اندک با تزئینات وتشکیلاتی که خود برای ورود امام واستقبال ایشان به وجود آورده بودند آمادگی تشکیلاتی پیدا می کردند.  روز 15 بهمن ماه امام به پیشنهاد شورای انقلاب آقای مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزیر پذیرفت و معرفی کرد و بدین ترتیب دولت موقت به وجود آمد.ومردم طی یک راه پیمایی عظیم حکم ایشان را تایید کردند.در این دوره زمان درگیری میان نیروهای ارتش آغاز شده بود بسیاری از سربازانی که مجبور به تیر اندازی به طرف مردم بودند سلاح های خود را به طرف فرماندهان نشانه می رفتند یا از میدان درگیری می گریختند .

حادثه ی نیروی هوایی 20 بهمن 57 جرقه ی نهایی و پیروزی انقلاب

روز جمعه 20 بهمن شب هنگام خبر رسید که ماموران گارد شاهنشاهی به یکی از پادگان های نیروی هوایی در خیابان پیروزی تهران حمله کردند تا جمعی از همافران راکه به انقلاب پیوسته بودند سرکوب کنند. مردم با شنیدن این خبر به حمایت همافران برخاستند و با تصرف پادگان به عقب نشاندن نیرو های گارد به سلاح های پادگان دست یافتند و مسلح شدند در این زمان خیابانهای تهران به کانون درگیری میان نیروهای مردم و رژیم تبدیل شده بود . دولت بختیار روز بعد محدودیت حکومت نظامی را که از ساعت 9 شب بود به ساعت 4 بعد از ظهر افزایش داد تا بتواند کودتایی را به مرحله ی اجرا درآورده و کشتار وسیعی را به راه اندازد اما امام با صدور اعلامیه ای به مردم دستور دادند تا حکومت نظامی را نادیده بگیرند و به خیابان ها بریزند. به این ترتیب توطئه ی کودتا با شکست مواجه شد زیرا مردم با هجوم به کلانتری ها و مراکز نظامی آخرین سنگرهای مقاومت دولت امریکایی بختیار و رژیم وابسته ی شاهنشاهی را که در میان مردم به رژیم طاغوت مشهور شده بود فرو ریختند. در 22 بهمن ماه 57 مردم با شنیدن صدای انقلاب از رادیو با سرور و شادی وصف ناپذیری پایان پادشاهی و طلیعه ی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند. پیروزی انقلاب اسلامی ایران حادثه ی بزرگی بود که حیرت جهانیان را بر انگیخت و حادثه ی بزرگ قرن نام گرفت.

                                          تهیه وتنظیم :حمید رضا صداقت -دمشق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد