برخی مفاهیم وتعاریف اساسی جامعه شناختی

لطفآ برای آشنایی بابرخی مفاهیم وتعاریف اساسی جامعه شناختی ادامه مطلب را کلیک نمایید

برخی مفاهیم وتعاریف اساسی جامعه شناختی

فنون پژوهش:

1-مشاهده: در مشاهده محقق مورد تحقیق را در یک حالت طبیعی مورد مشاهده قرار می دهد

2-آزمایش:یک متغیر ثابت وبقیه متغیرها غیر ثابت هستند در این روش محقق یک متغیر ثابت(مستقل) را تغییر می دهد تا ببیند

چه تغییراتی در موضوع مورد تحقیق (غیر مستقل) بوجود می آید.

3-نمونه گیری: در روش نمونه گیری از پرسش نامه یا مصاحبه بهره گرفته می شود یک گروه کوچکی از یک جامعه که معرف کل جامعه هستند انتخاب شده وسعی می شود نتایج بدست آمده را به کل جامعه تعمیم دهند.

بررسی های موردی: در این روش گزارشگر باید در باره ی همه ی جزییات موضوع مورد بررسی یک گزارشگر کامل ، عمیق وهمه جانبه ارائه دهد.

یکی از معروف ترین روش های مشاهده ی میدانی بررسی های موردی است

بررسی معطوف به سابق: بررسی هایی است که قبلاَ اتفاق یا انجام شده باشد

بررسی موردی یک بررسی معطوف به ما سبق است.

بررسی معطوف به آینده: بررسی هایی است که در زمان حال شروع شده وطی یک دوره ی زمانی معین در آینده ادامه می یابد.

ضریب همبستگی: اندازه گیری میزان رابطه بین دو دسته از داده ها است.

جامعه شناسی عامیانه: طرح مباحث جامعه شناسی از سوی افرادی که آموزش حرفه ای جامعه شناسی ندیده اند مانند روزنامه نگاران

جوان ترین رشته علوم اجنماعی: جامعه شناسی

بنیانگذار جامعه شناسی: اگوست کنت در کتاب فلسفه اثباتی در سال 1838 م

عینیت: ارزیابی به شیوه ی غیر جانبدارانه

اجتماعی شدن: فرد عناصر اجتماعی فرهنگی محیط خود ( ارزش ها هنجارهاو....) فرا می گیرد ودرونی می کند

زمان اجتماعی شدن: از بدو تولد تا هنگام مرگ

فشرده ترین زمان اجتماعی شدن: جوانی

ما: اشتراک در عقاید وویژگی های مشترک(ما معلمان. ما ایرانیان. ما مسلمانان...)

خود:خود در جریان ارتباط اجنماعی شکل می گیرد

خود از دید گاه جورج هربرت مید به دو بخش تقسیم شده است1- من فاعلی (من خلاق)2- من مفعولی( من اجتماعی)

من فاعلی:من فاعلی برای هر فرد خصوصیات منحصر بفرد او است  یعنی خصوصیاتی که برای او است وبا اشخاص دیگر متفاوت است  این تفاوت ها نه تنها از نظر بیولوژیکی بلکه از نظر تجارب وفراگیری او است.

من مفعولی: تبلور ارزشها وهنجارهای جامعه است که فرد آن ها را پذیرفته است من مفعولی ابزار همنوایی وکنترل اجتماعی است

شخصیت: از کنار هم قرار گرفتن من مفعولی (اجتماعی) ومن فاعلی (خلاق) شخصیت فرد شکل می گیرئ.

نماد: نماد جایگزین شدن چیزی به جای چیز دیگر نماد دارای سه عنصر است1-دال 2- مدلول 3- دلالت

دال : خود نماد    مدلول :چیزی که جای نماد را می گیرد    دلالت: رابطه بین دال ومدلول

کارکردهای نمادها در رابطه با کنش اجتماعی:1- کارکرد ارتباط 2- کارکردمشارکت

چند نمونه از انواع نمادها 1- نمادهای ارتباطی: مانند زبان،ایماء وحرکات واشارات دست ووصورت

2- نمادهای همبستگی: نماد هایی که در هر جامعه ای وجود دارند وموجب می شوند افراد احساس کنند که نسبت به آن جامعه تعلق دارند وآنها را از دیگران متمایز می کنند مانند پرچم، سرود ملی ،حتی مبادله هدیه وکارت تبریک...

3-نماد های مبتنی بر سلسله مراتب : در جوامع نمادهایی مانند شغل ، سطح در آمد،نوع مسکن ،نوع اتومبیل محل زندگی،نوع

تفریحات، البسه، زبان .... به صورت شاخص ها یا نمادهایی هستند که پایگاه اجتماعی فرد را مشخص می کنندوسلسله مراتبی را

به وجود می آورند.

درجامعه اسلامی تقوا به عنوان نمادی است که سلسله مراتب (پایگاه اجتماعی ) فرد را مشخص می کند.

4- نمادهای دینی: از اعتقادات مردم سرچشمه می گیرد ودر بین مردم از استحکام ونفوذ زیادی برخوردارند ودر شکل بخشیدن به رفتار مردم قوت زیادی دارند

جامعه پذیری: درونی کردن ارزشها ی یک جامعه توسط فرد

مبنای اجتماعی شدن ارزش است

ارزش:اموری که برای افرادگروه اهمیت دارند.مانند صداقتوصمیمیت در گروه

ملت: گروهی که در داخل مرزهای جغرافیایی یک سرزمین معین زندگی می کنند ودارای دستگاه حکومتی (سیاسی)مستقل هستند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد