جزر ومد

چرا در یک شبانه روز دو مرتبه مد و دو مرتبه جزر اتفاق می افتد؟

بالا آمدن آب دریا ها واقیانوس ها ( مد ) و پایین رفتن آن ( جزر ) می باشد . در مورد علت جزر ومد تا قرن هیجدهم میلادی نظریه ای علمی و اصولی مطرح نشده بود تا اینکه در این زمان شخصی به نام نیوتن اثبات نمود که دلیل جزر ومد کشش وجاذبه ی ماه می باشد . یعنی همانطور که زمین جاذبه ای دارد که تمام اشیاء را به سوی خود می کشد سایر کرات  آسمانی نیز چنین جاذبه ای دارند و در بین کرات آسمانی از آنجایی که کره ی ماه نزدیک ترین کره به زمین می باشد بنابراین تأثیر جاذبه ی آن بر زمین بیشتر است . همانطور که جاذبه ی زمین باعث  می شود تا کره ی ماه از مدار خود که به دور زمین می گردد خارج نشود .

اما از آنجایی که جرم و اندازه ی کره ی زمین از ماه بسیار بیشتر است در نتیجه جاذبه ی ماه تأ ثیر چندانی بر روی زمین ندارد و این تأ ثیر فقط بر روی آب اقیانوس ها و در یا که چسبندگی آن کمتر است قابل مشاهده است که در هنگام کشش ماه بصورت مد اتفاق می افتد و دوباره جاذبه ی زمین آب را به سوی خود می کشد وباعث جزر می  شود .اما در یک شبانه روز (حرکت وضعی زمین به دور خود )  هر قسمت از زمین  فقط یک بار مقابل  ماه قرار می گیرد  طبیعتاً باید یک مرتبه مد و به دنبال آن یک بار هم جزر اتفاق بیفتد .

 سؤال اینجاست که پس چرا  در یک شبانه روز دو مرتبه جزر و دو مرتبه مد اتفاق می افتد ؟

در جواب باید گفت یک قسمت از کره ی زمین که رو به روی ماه است به دلیل جاذبه ی ماه آب ها در حالت مد قرار می گیرد و همزمان در طرف دیگر ( یعنی جهت مخالف ) نیز مد اتفاق می افتد ، که علت آن جاذبه ی ماه نیست بلکه عدم وجود جاذبه ی ماه و نیروی گریز از مرکز زمین می باشد . وقتی که در طی یک شبانه روز ماه مقابل آن منطقه قرار می گیرد دوباره مد در آنجا اتفاق می افتد این بار به دلیل جاذبه ی ماه و در موقعیت اولی نیز به دلیل نیروی گریز از مرکز دوباره مد اتفاق می افتد.

 در شکل های  صفحه ی بعد  می توان این مورد را به خوبی مشاهده کرد :  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد