آشنایی اجمالی با کشور سوریه

باسمه تعالی 

 

جمهوری عربی سوریه کشوری عربی است که در جنوب غرب آسیا و بر سواحل شرقی دریای مدیترانه واقع شده است. این کشور از شمال با ترکیه و شرق با عراق و از غرب با لبنان و دریای مدیترانه و از جنوب با اردن و فلسطین اشغالی همسایه است.

سوریه

جمهوری عربی سوریه کشوری عربی است که در جنوب غرب آسیا و بر سواحل شرقی دریای مدیترانه واقع شده است. این کشور از شمال با ترکیه و شرق با عراق و از غرب با لبنان و دریای مدیترانه و از جنوب با اردن و اسرائیل همسایه است

سوریه بین عرض ۳۲ و ۳۷ درجه شمالی و بین طول ۳۵ و ۴۲ درجه شرقی  قرار دارد که این امر در طول تاریخ، جایگاهی استراتژیک به این کشور بخشیده است زیرا باعث قرار گرفتن آن در نقطه اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا گردیده و سوریه را در میان اروپای صنعتی و شرق میانه نفت خیز قرار داده است.
تئاتر رومی در بصری

سوریه کنونی که در گذشته همراه با کشورهای اردن، لبنان، فلسطین، بخشی از سرزمین شام محسوب می‌شد، سابقه‌ای بس دراز در تاریخ دارد که مورخان، این قدمت را به حدود پنج هزار سال پیش ‍ می‌رسانند. از آنجا که این سرزمین در طول مدت یاد شده، از فرهنگ و تمدن درخشانی برخوردار بوده، آثار و نشانه‌هایی از این تمدن بر جای گذاشته‌است. قبل از تسلط مسلمانان بر این کشور، اقوام مختلفی از جمله: اقوام سامی، اموری، آرامی، مصری، آشوری، بابلی، یونانی، رومی و ایرانی که هر از چند گاهی این کشور را سکونت گاه خویش نموده و یا آن را در معرض تاخت و تاز قرار داده‌اند، نشانه‌هایی از تمدن خاص خویش را برای اعصار بعدی به یادگار گذاشته‌اند. با تصرف شام در سال سیزده یا شانزده هجری به وسیله سپاه اسلام، فرهنگ این دین جدید بر تمدن‌های چندین سده اقوام مذکور غلبه یافت. در قرنهای پنجم و ششم هجری که با جنگهای صلیبی بود، حکام بسیار مقتدر و دینداری در این کشور بر تخت سلطنت نشسته و پرچم جهاد علیه صلیبی‌ها و رومیان را برافراشتند. کسانی چون نورالدین محمود زنگی ، سلطان صلاح الدین ایوبی، ملک عادل ایوبی، ملک ظاهر بیبرس البندقداری، سیف الدوله حمدانی و... که نه تنها امور جنگی و نظامی را در راس اقدامات خود قرار داده و به ایجاد پایگاههای نظامی، ساخت قلعه‌ها، حفر خندق‌ها و... پرداختند که امروزه وجود صدها اثر تاریخی از آن دوران بیانگر این مدعاست. در قرون بعدی، ممالیک و سرانجام ترکان عثمانی پس از استیلا بر این سرزمین، سیاست پیشگامان خود را تداوم بخشیده و ضمن حفاظت و بازسازی آن آثار اسلامی، به احداث بناهای دیگری نیز پرداختند.

پایتخت

دمشق پایتخت سوریه‌است و این شهر را دروازه تاریخ می‌نامند و معروف است که این شهر که از کهن ترین شهرهای جهان می‌باشد،از ۸ تا ۱۰ هزار سال قبل از میلاد پیوسته محل سکونت انسان بوده‌است و به این دلیل آن را اولین پایتخت دنیا می‌نامند. دمشق شاهد پیدایش و گسترش کهن ترین تمدن‌های بشری است که در مشرق زمین به پا خاسته‌اند. این شهر در دوره‌های مختلفی پایتخت و مرکز حکومت سلسله‌ها و امپراطوری‌های مختلف بوده و پس از آنکه در سال ۶۳۶ میلادی پایتخت جهان اسلام شد، به مهم‌ترین شهر جهان اسلام مبدل شد و در مدت کوتاهی،پس از آن‌که مرکز خلافت امویان شد به اوج شکوفایی خود رسید.امویان که امپراطوریشان در حد فاصل سال‌های ۶۶۱ تا ۷۵۰ میلادی،از کوه‌های پیرنه در اروپا تا آسیای میانه و مرزهای چین گسترش یافت و بزرگرین دولت تاریخ اسلام را ساخت. دمشق در تمام دوران‌ها جایگاهی ویژه داشته‌است زیرادر طول هزاران سال پایتخت و مرکز حکومت پادشاهان و امپراطوری‌های بزرگی بوده و در آن فرهنگ،هنر،ادبیات و دست آوردهای ملت‌های زیادی،شکل گرفت ومردان و زنان پرآوازه‌ای از تاریخ نگاران،دانشمندان،اندیشمندان،شاعران،ستاره شناسان، بزرگان دینی و پیامبران بسیاری از این خطه برخاستند و در مسیر گسترش و پیشرفت فرهنگ،دانش و دانایی و تبلیغ ادیان مختلف تلاش‌های فراوانی کردند وبه این دلیل بود که دمشق بعنوان پایتخت فرهنگی جهان عرب در سال ۲۰۰۸ انتخاب گردید.   

تمدن‌های قدیم سوریه

ابلا (عُبیل) شهری تاریخی و کهن در سوریه‌است که گفته می‌شود مربوط به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌باشد. ظهور و پیشرفت این شهر در شمال غرب سوریه از طریق تجارت با سومریان و اکدی‌ها میسر شد و سپس گستره آن از شمال به آنتالیا و از جنوب به صحرای سینا واز شرق به جلگه فرات و از غرب به ساحل میانی (مدیترانه) رسید. این شهر توسط گروهی باستان‌شناس ایتالیایی به سرپرستی پائولو ماتتیه،هنگامی که در حال حفاری تپه مردوخ بودند،کشف شد. تپه مردوخ در نزدیکی شهر سراقب از استان ادلب سوریه و در مسافتی نزدیک به ۵۵ کیلومتری شهر حلب واقع شده‌است. تمدن ابلا توسط سارکون( یا سارگن) پادشاه اکد در سال ۲۲۶۰ قبل از میلاد از به پایان رسید اما اموریها بعد از قرن‌ها این شهر را باز سازی کردند واین شهر در هزاره دوم قبل از میلاد بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت وتا زمان هیتی‌ها پابرجا باقی ماند. در کشور ابلا اولین شاخه زیتون در ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد کشف شد وبه این دلیل سوریه را اولین وطن زیتون می‌نامند.

ماری

ماری از تمدن‌های کهن سوریه‌ است که در هزارهٔ سوم قبل از میلاد شکوفا شد و تاریخ نگاران از آن بعنوان تمدنی که با قوانین پیشرفته و مترقی خود در سال‌های ۲۹۰۰ قبل از میلاد باعث شکوفایی سوریه آن زمان شد،نام می‌برند. سیستم حکومتی آن بر پایه مشارکت مردم براساس سیاست گذاری‌های پادشاه بنا نهاده شده بود و حکومت ماری حضوری پررنگ در مناطق ساحلی رود فرات در سوریه داشت. شهر ماری که پایتخت تمدن ماری بود در فعالیت‌های تجاری آن زمان در امتداد رود فرات، از اهمیت فراوانی برخوردار بود. گفته می‌شود نقشهٔ جغرافیایی متغیر آن زمان،تاثیر فراوانی در تشکیل شهرهای کوچک و بزرگ درامتداد ساحل مدیترانه به سمت داخل سوریه و سرزمین‌های مجاور میانرودان داشته‌است.شهر ماری بندری بر روی رودخانه فرات بود که به امکانات کشتیرانی در رودخانه‌ها و اسکله‌های مخصوص پهلوگیری کشتی‌های تجاری مجهز بود. ماری به دلیل واقع شدن در میانه این دو منطقه بخوبی نقش واسطه را ایفا نموده که این خود منجر به شکوفایی پایتخت تمدن ماری(شهر ماری) گردید و باعث توجه همسایگان به آن‌جا شد.

اوگاریت

الفبای اوگاریتی

اوگاریت تمدنی کهن است که تپه‌های بازمانده از آن، در منطقه رأس شمرا در ۱۲ کیلومتری شمال شهر لاذقیه سوریه در ساحل دریای متوسط واقع شده‌اند. در این تپه‌ها آثار کهن‌ترین الفبای تاریخ بدست آمده است. حفاری‌های باستان‌شناسی در منطقه رأس شمرا که تمدن اوگاریت در آن کشف شده نشان می‌دهد بقایای بیش از ۲۰ دوره تمدنی دیگر در آن منطقه قابل ردگیری است. قدمت منطقه رأس شمرا به بیش از ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد که در هزاره دوم قبل از میلاد با گسترش شهرنشینی ، تمدن اوگاریت در آن منطقه بوجود آمد.پیش از آن‌که اوگاریت بصورت اتفاقی در سال ۱۹۲۸ میلادی کشف شود نام این تمدن در نوشته‌های تمدن ماری ذکر شده بود وبه سفر یکی از پادشاهان ماری به‌نام زمیری‌لیم در سال ۱۷۶۵ قبل از میلاد و دیدار او از اوگاریت اشاره شده‌است. از دیگر اسنادی که در آن از اوگاریت نام برده شده می‌توان به طوماری که در اسناد تمدن ماری یافت شده و در آن پادشاه اوگاریت نامه‌ای خطاب به پادشاه سلسله یمحاض که به پایتخت این سلسله،حلب ارسال شده،اشاره کرد که در آن خواستار اجازه دیدار پادشاه اوگاریت از کاخ شاه ماری، که آوازه آن در همه جا پیچیده بود،شده‌است. این موضوع نشان می‌دهد پادشاه اوگاریت خواستار ایجاد رابطه دوستانه ومستحکم با کشور ماری تحت نظارت پادشاه یمحاض بوده‌است. همچنین نام اوگاریت در برخی نوشته‌های مربوط به هیتی‌ها که در آناتولی ترکیه و سوریه ونامه‌های تپه‌های العمارنة مصر بدست آمده‌است ذکر شده‌است. حفاری‌ها نشان از آن دارد که پایتخت اوگاریت،شهری به همین نام وبه مساحت ۵۴۲۵ کیلومترمربع، در دو قرن پانزدهم وشانزدهم قبل از میلاد بوده‌است.

سوریه در گذر تاریخ

مسجد اموی،یادگار امویان - دمشق

تمدن‌های قدیم سوریه و جزیره

۵۵۰۰ ق. م - ۳۰۰۰ ق. م

(سومریان (سرتاسر سوریه

۲۱۳۰۱۲۵۰ ق. م

(اکدی‌ها (شرق و شمال

۲۲۵۰ - ۲۲۰۰ ق. م

اموری‌ها

۲۲۰۰ - ۱۸۸۰ ق. م

بابلی‌ها(شرق سوریه)

۳۵۰۰ ق. م - ۲۶۵۰ ق. م

آرامی‌ها

۱۸۰۰ - ۷۹۵ ق. م

آشوری ها(مناطقی از شرق سوریه(

۱۰۵۰ - ۶۰۰ ق. م

ایرانی‌ها

۵۵۰ - ۳۳۲ ق. م

یونانی‌ها

۳۳۲ - ۶۳ ق. م

رومیان

۶۳ ق. م- ۶۳۶ م

خلفای راشدین

۶۳۲ - ۶۶۱ م

امویان

۶۶۱ - ۷۵۰ م

عباسیان

۷۵۰م-۱۲۵۸م

ایوبیان

۷۵۰ - ۱۲۵۸ م

ممالیک

۱۲۶۰ ۱۵۱۷ م

امپراتوری عثمانی

۱۵۱۶ - ۱۹۱۸ م

انگلیس و فرانسه

۱۹۱۸ - ۱۹۲۰ م

ملک فیصل

۱۹۲۰ - ۱۹۲۱ م

استعمار فرانسه

۱۹۲۰ ۱۹۴۶م

استقلال سوریة(جمهوری عربی سوریه)

۱۹۴۶

جغرافیای سوریه

سوریه با ۱۸۵۱۸۰ کیلومتر مربع وسعت، هشتاد و هفتمین کشور جهان است] که در جنوب غربی قاره آسیا، کنار دریای مدیترانه و در همسایگی کشورهای ترکیه در شمال، عراق در شرق و جنوب شرقی، اردن در جنوب، اسرائیل در جنوب غربی و لبنان در غرب واقع شده‌است. آب و هوای آن در کناره‌ها و نواحی جنوب غربی معتدل و مرطوب (مدیترانه‌ای)و در سایر نقاط گرم و خشک است. بلندترین نقطه آن از دریا، جبل شیخ با ۲۸۱۴ متر ارتفاع است. از رودهای مهم آن می‌توان به فرات، خابور، عاصی، عفرین، قوین و دجله اشاره داشت که رود فرات، با ۶۹۶/۲ کیلومتر طولانی‌ترین آنها و حدود نیمی از آن در ترکیه و عراق جاری است. بندرهای مهم سوریه عبارت‌اند از لاذقیه، طرطوس و بانیاس که در کنار دریای مدیترانه واقع شده‌اند. 

 

رودخانه‌ها 

رودخانه فرات - شهر الرقة

رودخانه الیرموک

سد فرات و دریاچه الاسد

سوریه در مقایسه با سایر کشورهای عربی، تعداد قابل توجهی رودخانه دارد که می‌توان دلیل آن را در فراوانی و تنوع زمین‌چهره‌ها (به انگلیسی: landform)نسبت داد. رود فرات مهمترین رود سوریه به شمار می‌رود زیرا از ترکیه وارد منطقه شمالی این کشور شده و در مسیر شرق از منطقه الجزیرة السوریه (الجزیرة الفراتیة) می‌گذرد و قبل از ترک سوریه استان‌های الرقة و دیرالزور را سیراب می‌کند. از نظر دولت رود فرات نقش اساسی در تامین نیروی برق مورد نیاز کشور و آبیاری زمین‌های کشاورزی مطقه فرات را برعهده دارد به همین دلیل سدهای فراوانی در مسیر این رود بنا شده‌اند[که مهمترین آنها سد فرات نام دارد. دریاچه تشکیل شده پشت این سد را دریاچه اسد (به عربی: بحیرة الاسد) می‌نامند.

مهمترین روخانه‌های سوریه عبارتنداز: فرات به‌طول ۶۷۵ کیلومتر، العاصی ( بردی، رودخانه الیرموک) به‌طول ۴۷ کیلومتر، الخابور به‌طول ۴۶۰ کیلومتر، جغجغ به‌طول ۱۰۰ کیلومتر، البلیخ به‌طول ۱۰۵ کیلومتر، رودبزرگ شمالی به‌طول ۵۶ کیلومتر، الاعوج به‌طول ۶۶ کیلومتر، رودبزرگ جنوبی به‌طول ۵۰ کیلومتر، عفرین به‌طول ۸۵ کیلومتر، ساجور به‌طول ۴۸ کیلومتر، السیرانی به‌طول ۱۵ کیلومتر، بانیاس به‌طول ۱ کیلومتر، دجله به‌طول نزدیک به ۵۰ کیلومتر و همچنین رودخانه‌های قویق و العروس و.... ذکر این نکته ضروری می‌نماید که طول‌های ذکر شده برای رودخانه‌ها، طول آنها در خاک کشور سوریه‌است و قبل و بعد از آن محاسبه نشده‌است.

دریاچه‌ها

سوریه دارای تعداد فراوانی دریاچه‌است و بحیرة الاسد که بزرگترین و مهمترین دریاچه سوریه‌است و بر روی رودخانه فرات و در پشت سد فرات در استان الرقة ایجاد شده‌است. سایر دریاچه‌های سوریه عبارتنداز دریاچه قطنیة بر روی روخانه العاصی، دریاچه‌های المزیریب و البعث و ۱۷ نیسان بر رودی رودخانه عفرین، دریاچه ۶ تشرین بر روی رود بزرگ شمالی، دریاچه الطیبة در شهر درعا، دریاچه‌های الخاتونیة و مسعدة و بلوران و دریاچه‌های هفت‌گانه در لاذقیه و دریاچه‌های زرزر و الرستن و ... .

کوه‌ها

به دلیل طبیعت کوهستانی سوریه، کوه‌ها و رشته کوه‌های زیادی در این کشور وجود دارند. از این رشته کوه‌ها می‌توان به کوه‌های ساحلی سوریه (به عربی: جبال الساحل السوری) که به نام جبل العلوین هم مشهورند، اشاره نمود همچنین جبل القلمون، جبل عبدالعزیز، جبل سیس، رشته کوه‌های تدمر (به عربی :سلسلة الجبال التدمریة)، جبل الحرمون (جبل الشیخ) که ارتفاع آن به ۲۸۱۴ متر از سطح دریا می‌رسد، جبل الدروز، جبل العرب، که ارتفاع بلندترین قله آن به ۱۸۰۳ متر از سطح دریا می‌رسد، جبل سمعان، جبل الحلو، جبل سمارة و جبل قاسیون از آن جمله‌اند.

فلات‌ها

تنوع و فراوانی زمین‌چهره‌ها در امتداد کوه‌ها و دره‌ها وجلگه‌ها تعدادی فلات مکمل رشته کوه‌ها، در شمال و شرق وجنوب سوریه بوجود آورده‌است بوجود آورده‌است که از آنها می‌توان به فلات آتش‌فشانی حوران، فلات جولان(بلندی‌های جولانفلات ساحل و فلات حلب که پهنه وسیعی از شمال سوریه را دربر می‌گیرد،اشاره کرد.

اقتصاد سوریه

طبیعت متنوع سوریه،با دارا بودن کوه‌ها،دره‌ها،بیابان‌ها،رودخانه ودسترسی به آب‌های آزاد تاثیر شگرفی بر صنایع وکشاورزی این کشور گذارده‌است. اقتصاد سوریه بر سه پایه صنایع،کشاورزی و تجارت بنا شده‌است ولازم است که صنعت نفت وگاز و همچنین صنعت توریسم را نیز ازیاد نبریم. اقتصاد سوریه در دهه نود با بحران‌های فراوانی مواجه شد که می‌توانست آینده این کشور را تحت الشعاع قرار دهد ودر یک نگاه اجمالی می‌توان آنها را سه بند اصلی خلاصه کرد.

با هدف مقابله با بحران‌ها احتمالی دولت سوریه برنامه‌ای در ۵ بند کلی تهیه نمود.

بورس اوراق بهادار دمشق

در تاریخ ۱/۱۰/۲۰۰۶ دکتر بشار اسد رئیس حمهوری عربی سوریه فرمانی تحت عنوان فرمان ۵۵ صادر کرد که در واقع دستور راه اندازی بورس اوراق بهادار را در سوریه بود. این بورس به نام بورس اوراق بهادار دمشق معروف شد

کشاورزی

طبیعت متنوع و گسترده سوریه از جمله زمین‌های ساحلی و حاصل‌خیز که منجر به ایجاد بخش‌های مختلف کشاورزی شده است،این بخش را یکی از مهم‌ترین ستون‌های توسعه اقتصادی سوریه به‌شمار مبدل کرده است.میوه ودانه‌های خوراکی علی‌الخصوص گندم که در شمال شرقی سوریه و در شهرهای حسکه و قامشلی کشت می‌شوند، از مهم‌ترین محصولات کشاورزی این کشور می‌باشند.این دو شهر به همراه مناطقی از جنوب سوریه ومنطقه فرات دارای جایگاه اول از نظر کیفیت و حجم تولید گندم را دارا می باشند.در تولید پنبه نیز سوریه جایگاهی در خور توجهی دارد. این کشور تنها کشور عربی صادرکننده پنبه به کشورهای عربی و سایر کشورهای جهان می‌باشد وپنبه این کشور از مرغوب ترین پنبه‌های جهان محسوب می‌شود. در رده بندی جهانی نیز سوریه دارای رتبه دهم دنیا در کشت وتولید و رتبه ششم دنیا در صادرات این محصول می‌باشدبا توجه به کشف اولین نهال زیتون در بقایای تمدن ابلا در شهر ادلب، سوریه زادگاه درخت زیتون به‌شمار می‌رود و مردم ابلا اولین کسانی بودند که زیتون را از میوه‌ای وحشی به یک محصول کشاورزی قابل کشت تبدیل کردند. سوریه از نظر کشت وتولید زیتون و روغن زیتون رده پنجم جهانی را کسب کرده است. منطقه ادلب فعال‌ترین منطقه سوریه از این حیث به‌شمار می‌رود که تولید روغن زیتون در آنجا علاوه بر روش‌های سنتی از امکانات عصر جدید هم استفاده می‌کند. روغن زیتون سوریه از مرغوب‌ترین انواع این محصول در جهان بوده وبه تمامی مناطق جهان صادر می‌شود. محصولات زیتونی شهر عفرین به خلوص و کیفیت زیاد مشهورند. در این شهر علاوه بر زیتون، زردآلو، سیب، هویج، هلو، گردو، فندق وسایر میوه‌ها همچنین انواع سبزی‌جات کشت می‌شوند که در تولید از محصولات غذایی به‌کار می‌روند. سوریه از نظر تولید عسل طبیعی به دلیل فراوانی گل‌زار ها در فصل بهار دارای جایگاهی بس رفیع است و مقادیر زیادی از این فراورده به کشورهای دیگر علی‌الخصوص کشورهای عربی صادر می‌شود که قبل از وارد شدن به بازار مصرف، در آزمایشگاه‌های پیشرفته مورد بررسی وآزمایش قرار می‌گیرد.

نفت و گاز و فلزات

از دیگر ستون‌های اقتصاد سوریه می‌توان به نفت اشاره نمود. این کشور سالانه ۳۰ میلیون تن به ارزش تقریبی ۳ میلیارد یورو استخراج و از طریق خط لوله به حمص ارسال می‌کند از این مقدار ۵٫۵ میلیون تن پالایش و مابقی از طریق بنادر سوریه در دریای مدیترانه صادر می‌شود. این کشور به دارا بودن نوع خاصی از نفت سبک وهمچنین استخراج فسفات معروف است. از دیگر صنایعی که برای آن آینده‌ای روشن پیش بینی می‌شود،گاز طبیعی است که چندی پیش میدان‌های گازی عظیمی در مناطق مختلف و علی‌الخصوص در نزدیکی شهر دیرالزور کشف شد واین می‌تواند به شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد سوریه کمک کند.همچنین عملیات اکتشافی جدید نشان از یافت شدن میدان جدیدی از نفت سبک در شهر لاذقیه دارد

صنعت

صنعت بخش مهمی از اقتصاد سوریه را تشکیل می‌دهد.از این صنایع می‌توان نساجی و انواع صنایع غذایی علی الخصوص شیرینی پزی اشاره کرد. سوریه پیشگام کشورهای عربی از نظر صنایع است،زیرا صنایع مدرن روز به روز در شهرهای مختلف سوریه رو به گسترش بوده و صنایع تبدیلی و مهندسی وساخت لوازم الکتریکی خانگی مانند یخچال ،فرگاز ،ماشین لباس شویی ،جارو برقی ،مایکروفر وهمچنین دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون ،سیستم‌های صوتی ،تلفن ،گیرنده‌های ماهواره ای(رسیور) وصنایع شمیایی مانند تولید مواد شوینده و صنایع تولید کابل‌های فشار قوی و فشار متوسط و صنایع ماشین‌سازی و تراکتور‌سازی ساخت تجهیزات کشاورزی و راه‌سازی و صنایع پوشاک و کاغذ‌سازی از آن‌جمله‌اند.

سوریه از طریق همکاری با شرکت‌های خودروسازی ایران وارد صنعت خودروسازی گردید.ایران و سوریه طی توافقی دوجانبه اقدام به تاسیس شرکت ایرانی سوری سیامکو نمودند که سهم ایران ۴۰٪ سهم سوریه ۶۰٪ می‌باشد.اولین تولید این کارخانه ماشینی به نام Sham (سمند) بود.این کارخانه اولین خط تولید کامل خودرو در سوریه بود وبا همکاری جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شد که گام بلندی در راستای پیشرفت صنعت خودروسازی برای تامین نیاز داخلی و حتی خارجی در سوریه بشمار می‌رود.همچنین در سوریه کارخانه‌ای برای تولید پراید ساخته شد واین ماشین اینک با نام سابادر آن کشور ساخته می‌شود.از دهه‌های پیش در سوریه شرکت‌های فراوانی که بنحوی با صنعت خودروسازی در ارتباط بوده‌اند،فعالیت می‌کنند،این شرکت‌ها اقدام به مونتاژ برخی از خودروها همچنین اتوبوس و مینی‌بوس W-K و ساخت قطعات بدنه و قطعات کامیون وسایر لوازم یدکی همچنین تولید لوازم لوکس ماشین می‌نمایند.منطقه الراموسة در شهر حلب از معروف‌ترین مناطق مونتاژ در سطح خاورمیانه است.

حمل و نقل دریایی

سواحل لاذقیه

سوریه از طریق بنادر خود بر دریای مدیترانه سالانه میلیون‌ها دلار از این طریق کسب می‌کند. مهم‌ترین بنادر سوریه عبارتند از:

تقسیمات کشوری

استان‌های سوریه

کشور سوریه دارای ۱۴ استان است و پایتخت این کشور خود نیز یک استان نیز به‌شمار می‌آید.

دمشق

ریف دمشق

قُنِیطْرَه

دَرعا

سُوَیداء

حُمْص

طَرطوس

لاذِقیه

حماه

اِدلِب

حَلَب

رَقّه

دِیرالزور

حَسَکه 

 

جمعیت شهرنشین سوریه در سال ۲۰۰۶ ۵۳.۵٪ تخمین زده شده است . البته یادآور می‌شود که سوریه پذیرای گروه‌های زیادی از پناه‌جویان،در طی یک قرن اخیر بوده است که از این میان می‌توان به پناه‌جویان فلسطینی بعد از جنگ ۱۹۸۴ وپناه‌جویان لبنانی بعد از جنگ داخلی آن کشور و همچنین پناه‌جویان عراقی بعد از اشغال آن کشور توسط آمریکا اشاره کرد. پناه‌جویان فلسطینی خود به‌تنهایی نزدیک به ۴۵۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دارند که در چنداردوگاه زندگی می‌کنند ومهم‌ترین این اردوگاه‌ها ، اردوگاه یرموک نام دارد. به این رقم باید ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ پناه‌جوی عراقی را نیز افزود که پس از اشغال کشورشان ناچار به جلای وطن شدند.

جمعیت

۲۱٬۹۰۶٬۰۰۰ نفر

ساختار سنی

شاخص رشد سالانه حمعیت

۲٫۱۲۹٪

شاخص زادو ولد

۲۵٫۹ تولد/۱٬۰۰۰

شاخص مرگ و میر

۴٫۶۱ مرگ/۱٬۰۰۰

نسبت جنسیتی

شاخص مرگ و میر نوزادان

۲۵٫۸۷ مرگ / هر ۱۰۰۰ تولد

میانگین طول عمر

شاخص زاد وولد مادران

۳٫۲ کودک/ مادر

ملیت

سوری

گروه‌های قومی

ادیان

زبان

سواد

گروه‌های دینی در سوریه

پیروان همه ادیان الهی من‌جمله اسلام و مسیحیت در سوریه زندگی می‌کنند که البته اقلیتی یهودی نیز ساکن این کشور می‌باشند. براساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد مسلمانان بیش از ۸۷٪ ساکنین سوریه را تشکیل می‌دهند.پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که تعداد مسلمانان در این کشور ،رو به افزایش است زیرا شاخص زادو ولد در بین مسلمانان بیش از سایر ادیان است.۷۴٪ مردم سوریه سنی مذهب]و ۱۳٪ شیعه ، علوی واسماعیلی می‌باشند مسیحیان نیز ۱۰٪ جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و ۳٪ باقی‌مانده نیز از آن پیروان سایر ادیان مانند یزیدیان و دروزی می‌باشدالبته تعداد بسیار اندکی از یهودیان نیز در سوریه زندگی می‌کنند.

آنچه سوریه را از نظر جمعیت‌شناسی دینی متمایز می‌کند تمرکز گروه‌های دینی در مناطق مختلف جغرافیایی است بعنوان مثال مسیحیان این کشور در دمشق، حلب و شهرک‌هایی در لاذقیه، حمص و درعا وهم‌چنین در حسکه در شمال شرق آن کشور ساکن می‌باشند در حالی که بیش از ۹۰٪علوی‌ها در استان لاذقیه زندگی می‌کنند که بیش از ۸۰٪ از ساکنان مناطق روستایی آن استان را علوی مذهب‌ها تشکیل می‌دهند سهم دروزیها از ساکنین منطقه جبل العرب در استان سویداء بیش از ۹۰٪ است و آنان اکثریت مطلق را در ۱۲۰ روستای این استان در اختیار دارند.شیعیان جعفری در منطقه‌ای بین حمص و حلب متمرکز شده‌اند و ۱۵٪ ساکنان استان حماه را تشکیل می‌دهند.اسماعیلی‌ها نیز در منطقه السلمیه در استان حماه سکنی گزیده‌اند،البته بیش از ۱۰۰۰۰ اسماعیلی نیز در استان لاذقیه زندگی می‌کنند. سایر شیعیان سوریه نیز در شهر حلب ساکنند.

اهل تسنن

سنی‌ها برزرگترین گروه دینی سوریه به‌شمار می‌روند که بیش از ۷۴٪ جمعیت آن کشور را که ۸۰٪ ساکنان آن عرب هستند،تشکیل می‌دهند وسایر ساکنان سوریه کردها،چرکس‌ها ،ترکمن‌ها و فلسطینیان می‌باشند.مذهب سنی مذهب رسمی کشور سوریه به‌شمار می‌رود. سنی‌ها در مشاغل و مناصب مختلف فعالیت داشته و در سرتاسر کشور پراکنده‌اند.آنان تنها در دو استان سوریه اکثریت نیستند زیرا در استان سویداء دروزی‌ها اکثریت مطلق را دارند و اکثریت جمعیتی در استان لاذقیه نیز در اختیار علوی‌ها قرار دارد. سنی‌ها در استان حسکه نیز اکثریت به‌شمار می‌روند لیکن در این استان کردهای سنی بیش از عرب‌های سنی هستند.

جاذبه‌های گردشگری

بقایای شهر تاریخی پالمیرا :این شهر از زمان روم باستان باقی مانده و این شهر در بیابان واقع شده‌است و اصلی ترین جاذبه توریستی سوریه بشمار می‌آید.


شهر معلولا
 : این شهر تنها تجمع بشری موجود در جهان است که به زیان آرامی تکلم می‌کنند.

آپامئا: شهر قدیمی روم باستان که خانه حدود نیم میلیون نفر بوده‌است و در قرن دوازدهم بر اثر یک زمین لرزه این شهر خراب می‌شود اما هنوز بقایای این شهر با خیابان‌های طویل آن باعث فخر است.


Crac des Chevaliers:این قلعه جنگی از زمان روم باستان باقی‌مانده و هنوز تخریب نشده است.

روابط ایران و سوریه

نقش سوریه در جنگ ایران و عراق

سوریه پس از آغاز جنگ ایران و عراق روابط خود را با عراق به پایین ترین سطح ممکن رساند و از ایران حمایت کرد هم اکنون بین دو کشور روابط دوستانه وگسترده ای درزمینه های مختلف وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد